زمانبندی مرحله پنجم کالابرگ مشخص شد
اقتصادایرانی: مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی که اجرای آن برای آبان ماه برنامهریزی شده بود، به دلیل مشکلات مالی به تعویق افتاد و احتمالاً در هفته دوم آذر ۱۴۰۴ آغاز خواهد شد.
زمان احتمالی آغاز مرحله پنجم کالابرگ مشخص شد
مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی که پیش از این وعده اجرای آن در ماه آبان داده شده بود، بر اساس اعلام رئیس مرکز اطلاعات و رفاه ایرانیان، تا هفته آینده اجرا نخواهد شد. محمدباقر قالیباف در ابتدای آبانماه خواستار آغاز قطعی این مرحله بود، اما اکنون مشخص شده است که این روند تا پایان هفته جاری انجام نخواهد شد. با توجه به اظهارات مطرحشده، تصمیمگیری نهایی برای شروع این مرحله ممکن است در هفته اول آذر صورت گیرد و به احتمال زیاد، آغاز مرحله پنجم در هفته دوم آذر ۱۴۰۴ خواهد بود.
دلایل تأخیر در اجرای کالابرگ
رئیس مرکز اطلاعات و رفاه ایرانیان در برنامه «گفتوگوی ویژه خبری» توضیح داد که اجرای هر مرحله از طرح کالابرگ الکترونیکی به ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که تاکنون تنها ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شده است.
وی تأکید کرد که تخصیص منابع به صورت تدریجی و بر اساس دهکبندی انجام میشود و سازمان برنامه و بودجه فرصت دارد تا بخش باقیمانده از این منابع را طی ماه جاری تأمین کند. در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا این هفته مرحله جدید کالابرگ اجرایی خواهد شد یا خیر، وی تأیید کرد که در این هفته خبری از اجرای کالابرگ نخواهد بود.
دو سناریوی احتمالی برای اجرای مرحله پنجم
وزارت کار اعلام کرده که طرح مرحله جدید کالابرگ با تغییر در نحوه اجرا همراه خواهد بود و دو سناریوی پیشنهادی در دست بررسی است. در سناریوی نخست، به هر دهک اعتبار مشخصی اختصاص داده میشود، بهطوریکه دهکهای اول تا سوم مبلغ ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم ۳۵۰ هزار تومان دریافت میکنند.
در سناریوی دوم، خرید کالاهای اساسی با تخفیف ویژهای در بیش از ۱۲ هزار فروشگاه پیشبینی شده است. این تخفیف شامل حداقل ۲۰ درصد کاهش قیمت برای کالاهای اساسی با نرخهای مصوب خواهد بود.
این دو مدل در حال بررسی بوده و قرار است هفته آینده در جلسه هماهنگی، تصمیم نهایی درباره انتخاب مدل اجرایی اتخاذ شود.
جزئیات مرحله چهارم کالابرگ
اعتبار مرحله چهارم طرح کالابرگ تا پایان آبانماه در دسترس بود. در این مرحله خانوارها توانستند اقلام اساسی همچون برنج، روغن، مرغ، لبنیات، تخممرغ و ماکارونی را از طریق اعتبار ارائهشده خریداری کنند. سرپرستان خانوار میتوانند برای اطلاع از میزان اعتبار باقیمانده خود، کد دستوری *۵۰۰*۱۴۶۳# را شمارهگیری کرده یا از اپلیکیشن «شما» استفاده کنند.