تبلیغات

اظهارات جنجالی دولت درباره آینده قیمت بنزین

اقتصادایرانی: دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با تأکید بر شفافیت در اطلاع‌رسانی درباره مصوبه جدید بنزین، گفت دولت با ارائه اطلاعات قبل از اجرای نرخ جدید، مسیر شوک‌درمانی را کنار گذاشته و با مردم صادق بوده است.

اظهارات جنجالی دولت درباره آینده قیمت بنزین
تبلیغات
اقتصادایرانی:

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد که مصوبه مرتبط با قیمت‌گذاری بنزین یکی از معدود مواردی است که هیچ‌گونه محرمانگی ندارد.

محمد گلزاری در هفتمین جشنواره ملی بورس و رسانه با اشاره به اهمیت «سرمایه اجتماعی» در کشور بیان کرد: تمامی فعالیت‌های حوزه روابط‌عمومی و رسانه باید در جهت تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی انجام شود.

وظیفه رسانه‌ها در تقویت اعتماد عمومی

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین بر نقش مهم رسانه‌ها در افزایش سرمایه اجتماعی تأکید کرد و اظهار داشت: مسئولان روابط‌عمومی نباید رسانه‌ها را به‌عنوان رقیب یا مانعی برای عملکرد خود در نظر بگیرند. رسانه در واقع صدای مردم بوده و بهترین زمینه برای گسترش گفت‌وگوهای اجتماعی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: شیوه‌های روایتگری در جامعه تغییر کرده است. اکنون مردم انتظار دارند در فرآیند سیاست‌گذاری‌ها، روایت‌های خود را مشاهده کنند، به‌جای آنکه صرفاً گزارش‌های رسمی و سنتی ارائه شود. در دنیای امروز، روایت‌های مردم در کامنت‌ها و استوری‌ها دیده می‌شود، نه در گفت‌وگوهای رسمی در جلسات.

شفافیت دولت در موضوع قیمت بنزین

گلزاری با اشاره به تصمیم دولت درباره بنزین تصریح کرد: دولت تصمیم گرفت تا از روش‌های ناگهانی و شوک‌درمانی فاصله بگیرد. با مردم صادقانه برخورد نمود و پیش از اعمال نرخ‌های جدید برای کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها، موضوع را اطلاع‌رسانی کرد. برخی افراد عقیده دارند اطلاع‌رسانی دولت ضعیف بوده است، اما باید توجه داشت که رویکرد فعلی، بر شفافیت و استفاده از نظرات مردم و کارشناسان تأکید دارد.

وی ادامه داد: دولت معتقد است که اجرای موفقیت‌آمیز تصمیمات در گرو گفت‌وگوهای اجتماعی و شنیدن دیدگاه‌های مختلف، اعم از موافق یا مخالف است. این بار به جای برگزاری جلسات پشت درهای بسته، نظر موافقان و مخالفان، حتی نقدهای شدید و سیاسی، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 

رویکرد متفاوت دولت در تعامل با مردم

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشت: هدف فقط ایجاد تسهیل‌گری اجتماعی نیست، بلکه اگر اجماعی در افکار عمومی برای اصلاح وجود داشته باشد، دولت قطعاً آن را خواهد شنید و به آن توجه خواهد کرد. همچنین تمامی نگرانی‌ها و بازخوردها بر سر مصوبه بنزین جمع‌آوری و بررسی می‌شود تا امکان اصلاحات بعدی به‌طور موثر فراهم شود.

وی همچنین افزود: همان‌طور که برای مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی مکانیزم‌هایی پیش‌بینی شده است، مصوبه بنزین نیز مجهز به ساختار اصلاحی است و مطابق تأکید معاون اول رئیس‌جمهور، این امکان وجود دارد که مصوبه به‌گونه‌ای که منافع بیشتری برای مردم به همراه داشته باشد، مورد بازنگری قرار گیرد.

افزایش نقدپذیری دولت

گلزاری گفت: رسانه‌ها امروزه می‌توانند گواه باشند که انتقادپذیری دولت نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. دیگر زمانی نیست که نقد رسانه‌ها با واکنش تند دستگاه‌ها مواجه شود. البته روابط‌عمومی‌ها باید به سرعت نسبت به شایعات پاسخگو باشند، اما بهترین روش برای مواجهه با انتقادها، استفاده از عملکرد شفاف و تبیینی است.

وی همچنین تأکید کرد: اگر قصد داریم اقتدار رسانه‌ها به کشور بازگردد، باید موانع مختلفی که بر سر راه فعالیت رسانه‌ها قرار دارد، رفع شود. ما در شورای اطلاع‌رسانی دولت تلاش کرده‌ایم نه‌تنها به نقدهای سازنده پاسخ دهیم، بلکه مسیر شکایت دستگاه‌های اجرایی از رسانه‌ها را سخت‌تر و محدودتر کنیم. این اقدامات در جهت آزادی بیشتر رسانه‌های داخلی انجام می‌شود.

پیشنهاد بازنگری آیین‌نامه شورای اطلاع‌رسانی

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت از پیشنهاد رفع ابهامات آیین‌نامه تشکیل شورای اطلاع‌رسانی خبر داد که هم‌اکنون در کمیسیون حقوقی و قضایی دولت در دست بررسی بوده و منتظر تأیید هیأت وزیران است. این اصلاحیه تلاش دارد تا مسائل میان دستگاه اجرایی و رسانه‌ها با حدودیت کمتر و شفافیت بیشتری حل شود و شکایت‌ها به حداقل رسیده و سلیقه‌ای نگردد.

گلزاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم مقابله سریع با شایعات و اخبار جعلی، بیان کرد: چه در حوزه بازار سرمایه که مستقیماً با منافع عمومی پیوند دارد و چه در سایر بخش‌ها، سرعت عمل در پاسخ به اخبار نادرست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گردش سریع اخبار در جامعه نباید باعث آزار روانی مردم شود. برای این منظور، دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها باید با استفاده از اقدامات موثر با این معضل مقابله کنند.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر