علی حاتمی و نقاشی روایتها؛ مرور جذابترین عناصر آثار او!
اقتصاد ایرانی : در زادروز علی حاتمی، نابغه سینمای ایران، به بررسی عناصر متمایز آثار او و نگاه چندبُعدیاش به روایتها و روابط انسانی پرداختهایم؛ فرصتی برای کشف دوباره هنر یکتای این فیلمساز.

زندگینامه علی حاتمی
علی حاتمی با نام کاملِ عبّاسعلی حاتمی(با اصالت تفرشی) ۲۴ مرداد ۱۳۲۳ در خیابان شاهپور تهران به دنیا آمد. مادرش خانهدار بود و پدرش سمت صفحهآرا در یک چاپخانه را داشت.او دومین فرزند خانواده بود. او برای آموختن اصول اولیه نمایشنامهنویسی به هنرستان تهران رفت و پس از آن به هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک رفت.
علی حاتمی در کنار زری خوشکام و لیلا حاتمی
او دانشآموخته از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. علی حاتمی حداقل ۱۴ فیلم بلند سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی ساخته است. او از فیلمسازان پیشروی نسلی بهشمار میرود که پیشگامان فصل جدید سینمای ایران از اواخر دههٔ ۱۳۴۰ به بعد از میانش برخاسته، از جمله ناصر تقوایی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، فریدون گله و داریوش مهرجویی.
اولین اثر سینمایی حاتمی در سال ۱۳۴۸ با عنوان حسن کچل ساخته شد و آخرین فیلم نیمهتمامش با نام جهان پهلوان تختی که یکی از بزرگترین پروژههای سینمایی او بعد از مجموعهٔ هزاردستان بود، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین واروژ کریممسیحی (به نامهای کمیتهٔ مجازات و تهران روزگار نو) ساخته شد.
علی حاتمی، کارگردان برجسته ایرانی که توانست نگاه متمایزی به سینمای ملی ایران بخشید، همواره به عنوان یکی از چهرههای مهم و تأثیرگذار در تاریخ هنر سینمای این مرز و بوم یاد شده است. او سینما را نه تنها بهعنوان یک رسانه، بلکه بهعنوان ابزار بیان فرهنگ و ارزشهای گذشته ایران تلقی میکرد. به مناسبت زادروز این هنرمند خلاق، نگاهی تازه به آثار او و عناصر ویژه فیلمهایش خواهیم داشت.
تصویری متفاوت از زنانگی
در میان فیلمسازان همدوره، علی حاتمی با رویکرد بیهمتای خود به مفهوم زنانگی، توانست جنبههای چندبُعدی روابط انسانی را به تصویر بکشد. در آثار او، زنان نه تنها روایتگر داستانهای خود، بلکه حامل جنبههای زمینگرایانهای بودند که در سینمای ایران کمتر دیده میشد.
زمان و مکان بهعنوان شخصیت
یکی دیگر از ویژگیهای بارز فیلمهای حاتمی، پرداخت خاص به زمان و مکان بهگونهای است که این دو عنصر تبدیل به شخصیتهایی مستقل از داستان میشوند. لوکیشنهایی همچون سالنهای سینمای قدیمی یا حمامهای متروکه، مفهومی فراتر از یک محیط ساده را در آثار او القا میکنند.
نوآوری در زبان سینما
حاتمی همواره به دنبال بازآفرینی زبان فارسی در فیلمهای خود بود. شاید امروز بسیاری از تصوراتی که درباره محاوره فارسی در گذشته داریم، تحت تأثیر دیالوگها و سبک سخنورانه او شکل گرفته باشد. این هنرمند با ظرافتی بینظیر توانست زبان را به یکی از کلیدیترین اجزای سینمای خود تبدیل کند.
تاریخ به مثابه ابزار قصهگویی
پیش از آنکه مفاهیمی همچون تاریخ آلترناتیو به جریان نقد و تحلیل راه یابند، علی حاتمی تاریخ را به ابزاری برای روایت داستانهایی تبدیل کرد که نه فقط بازگوکننده گذشته بلکه نمایانگر روح دوران بودند.
دیزاین و طراحی با جزئیات
یکی از ویژگیهای منحصربهفرد آثار علی حاتمی، توجه او به طراحی و دیزاین جزئیات فیلمها است. از ظاهر شخصیتها گرفته تا انتخاب وسایل صحنه، همه و همه با ظرافتی خاص و دقیق انجام میشدند که نشان از دقت بالای او به تمام جنبههای سینمایی داشت.
تلاقی شاعرانه با خشونت
گرچه سبک کارگردانی حاتمی بیشتر به جنبههای شاعرانه و لطیف شناخته میشود، اما در مواقعی که داستان ایجاب میکرد، به نمایش خشونت و بیرحمی نیز میپرداخت. صحنههایی مانند گردنزنی یا بریدن گلوی شخصیتها اثبات میکند که حاتمی از نشاندادن جنبههای تاریک زندگی انسانها هراسی نداشت.
مرگ و مبارزه با تقدیر
مفهوم مرگ و تلاش شخصیتها برای مواجهه و مبارزه با سرنوشت محتوم، از ابتدا تا انتهای آثار سینمایی علی حاتمی حضور چشمگیری دارد. این عنصر یکی از موضوعات تکرارشوندهای است که در آثار او به شکلهای مختلف به نمایش گذاشته شده است.