امیرحسین قیاسی کاری کرد که رضا عطاران و مهران مدیری هرگز نتوانستند!
اقتصاد ایرانی: امیرحسین قیاسی در اجرای اخیر خود در برنامه «نیمهشب» با رویکردی طنزآمیز، خلاقانه و بیپروا، کلیشههای تصویری و گفتاری اصلاحطلبان را هدف قرار داد و به شکلی متفاوت از نقدهای رایج، نگاه جدیدی به این جریان سیاسی ارائه کرد.

کاری متفاوت از امیرحسین قیاسی
امیرحسین قیاسی با بهرهگیری از زبان طنز تند و هوشمندانه، نگاهی متفاوت به نمادها و آیکونهای شناختهشده داشت. از ریش پروفسوری محمدجواد ظریف گرفته تا شعارهای فرهنگی مشهور مثل پخش ربنای شجریان و حتی جزئیات کوچک اما هویتساز مثل پیراهن چهارخانه آستینکوتاه محمدعلی ابطحی، مورد توجه طنز وی قرار گرفت.
نقد کلیشههای تصویری اصلاحطلبان
قیاسی با خلاقیتی بینظیر، به سراغ کلیشههای تصویری و گفتاری اصلاحطلبان رفت. این نقد در فضایی تازه و بدون سانسور، به شکلی که از موضع مستقیم و بدون ضدیت مطلق انجام شود، ارائه شد. قیاسی بهعنوان یک ناظر اجتماعی با هدف کنار زدن لایههای نخنما وارد میدان نقد شد.
اجرای رگباری و بیوقفه
یکی از نقاط قوت اجرای قیاسی، ریتم رگباری و سریع متن بود؛ نشانهها و کلیشهها یکی بعد از دیگری بدون مکث به چالش کشیده میشدند. مخاطب نهتنها غافلگیر میشد، بلکه فرصتی برای واکنش جدی به هر شوخی پیدا نمیکرد، چون شوخی بعدی سریعتر وارد جریان میشد.
استفاده هوشمندانه از تصاویر
قیاسی با بهکارگیری تصاویر آشنا مانند ریش پروفسوری، پیراهن چهارخانه و طرحهای گرافیکی مثل «چسب زخم روی نقشه ایران»، سطح تازهای از طنز را ارائه کرد. این تصویرسازیها نهتنها خنده بلکه تلنگرهای تفکر برانگیز ایجاد کرد.
نقد زبان بدن اصلاحطلبان
وی نقد خود را به جای نقد مستقیم برنامهها، متوجه زبان بدن و نشانهشناسی اصلاحطلبان کرد. قیاسی نشان داد که المانهای نمادین اصلاحطلبی معاصر، بار معنایی اولیه خود را ازدستداده و دیگر برای نسل جوان جذاب نیست.
طنز سیاسی بدون مرز
امیرحسین قیاسی ثابت کرد که میتوان به سیاست هم با طنزی دقیق و خندهدار نگاه کرد. او با این اجرا، مرزهای نقد طنز را بسط داد؛ نقدش نه تخریبی بود و نه پر از حب و بغض، بلکه با دیدی تازه به اصلاحطلبان یادآوری کرد که سرمایه نمادینشان در حال کاهش است.
چالش کلیگویی در طنز سیاسی
اجرای قیاسی، استفادهای متفاوت از طنز بود؛ بدون اینکه شعارزده یا تخریبی شود، به بحثهای ملموس و روزمره کشیده شد. این نوع طنز میتواند الگوهای تازهای برای نقد اجتماعی و ارتقای گفتوگوی عمومی در ایران ایجاد کند.