نماینده مجلس: وقت خداحافظی با قرعهکشیهای خودرو فرا رسید !
اقتصاد ایرانی: مجتبی یوسفی، نماینده مجلس، با انتقاد از انحصار در صنعت خودرو، خواستار پایان قرعهکشیهای خودرو و تسریع در واردات برای کاهش قیمتها، افزایش کیفیت و شکست انحصار شد. وی سوءمدیریت و نبود رقابت را عامل گرانی و افت کیفیت خودروهای داخلی دانست.

یوسفی با اشاره به مشکلات صنعت خودرو، عامل اصلی این معضلات را ترکیبی از سوءمدیریت و حضور مدیران سیاسی دانست. او توضیح داد که با تغییر دولتها، مدیران تغییر میکنند و هزینه این نابسامانیها در نهایت از جیب مردم پرداخت میشود. به گفته وی، قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با نمونههای مشابه منطقهای بسیار بالاتر است که این امر ناشی از نبود رقابت در تولیدات داخلی و کاهش انگیزه برای بهبود کیفیت و قیمت میباشد.
تحول در بازار خودرو با حمایت مجلس
یوسفی در بخش دیگری از صحبتهایش یادآور شد که مجلس یازدهم و دوازدهم با تصویب مواد ۴ و ۱۱ قانون حمایت از صنعت خودرو، زمینه را برای واردات خودروهای جدید و کارکرده فراهم کردند. همچنین در بودجه سال ۱۴۰۴ سقف واردات خودرو از ۲ میلیارد یورو به ۳ میلیارد یورو افزایش یافت. کاهش تعرفه واردات به زیر ۶۰ درصد نیز پیشنهاد شد، هرچند این ایده در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد قبول قرار نگرفت.
چالشهای ناوگان حملونقل فرسوده
یوسفی با اشاره به وضعیت ناوگان حملونقل عمومی، وضعیت فعلی را بحرانی دانست. به گفته وی، بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودروی تجاری از جمله اتوبوسها و کشندهها نیازمند نوسازی هستند. او تأکید کرد که قیمت یک اتوبوس شهری به بیش از ۲۵ میلیارد تومان رسیده و این هزینهها موجب کاهش تعداد ناوگان فعال شدهاست. همچنین خودروهای داخلی با کیفیت پایین عامل مصرف بالای سوخت هستند. در حال حاضر مصرف روزانه گازوئیل به ۶۰ میلیون لیتر و بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است که فشار ناشی از افزایش قیمت سوخت بر دوش مردم قرار دارد.
تنوع در انتخاب خودرو؛ پایان قرعهکشیها
یوسفی به طرح جوانی جمعیت اشاره کرد و اظهار داشت که محدود کردن این طرح به خودروهای داخلی ناشی از یک دید محدود و ناقص است. وی توضیح داد که به دلیل محدودیت عرضه و نبود تنوع خودروهای داخلی، مردم مجبور به شرکت در قرعهکشیها شدهاند. او تأکید کرد که افزایش واردات خودرو میتواند به مردم قدرت انتخاب بیشتری بدهد و گزینههای موجود را از حالت اجباری خارج کند.
واردات؛ راهی برای بهبود کیفیت و کاهش مصرف
نماینده مجلس تاکید کرد که واردات خودرو میتواند علاوه بر کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا، رقابت را به بازار خودرو بازگرداند. او از دولت درخواست کرد که مصوبات قانونی مجلس در زمینه واردات خودرو را به طور کامل اجرایی کند و زمینه را برای تحول در این صنعت فراهم آورد.