تبلیغات

احتمال پیروزی در قرعه‌کشی ایران خودرو تقریباً صفر شد!

اقتصاد ایرانی: ثبت‌نام میلیونی در قرعه‌کشی محصولات ایران‌خودرو؛ شانس برنده شدن به پایین‌ترین حد ممکن رسید. با اعلام آمار رسمی، بیش از ۵.۶ میلیون نفر در این مرحله ثبت‌نام کردند، درحالی که ظرفیت فروش تنها ۷۳ هزار خودرو بوده است.

احتمال پیروزی در قرعه‌کشی ایران خودرو تقریباً صفر شد!
تبلیغات
اقتصادایرانی:

هم‌زمان با پایان یافتن ثبت‌نام قرعه‌کشی محصولات ایران‌خودرو، آمار شرکت‌کنندگان به تفکیک گروه‌های مختلف اعلام شد. بر اساس این آمار، مجموعا پنج‌میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۳۴ نفر در این مرحله از فروش محصولات ایران‌خودرو شرکت کرده‌اند. این در حالی است که پیش‌تر برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که تعداد متقاضیان از شش میلیون نفر فراتر رفته است.

شانس برنده شدن در ایران خودرو به پایین‌ترین حد خود رسید

تفاوت شانس برنده شدن میان گروه‌های مختلف

در این دوره، استقبال میلیونی از طرح فروش ایران‌خودرو در حالی رقم خورده است که تنها ۷۳ هزار دستگاه خودرو توسط این خودروساز عرضه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شانس برنده شدن گروه‌های مختلف برای خرید خودرو در این طرح برابر نیست. افراد عادی که سهمیه‌ای خاص ندارند، شانس بسیار کمی برای خرید مستقیم خودرو دارند. به طور دقیق‌تر، تنها ۳۰ درصد خودروهای عرضه شده به این گروه اختصاص داده می‌شود؛ در حالی که آن‌ها ۸۹.۸ درصد از کل شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دهند.

گروه متقاضیان تعداد افراد ثبت‌نام کرده سهم خودروهای عرضه شده شانس برنده شدن
 
متقاضیان عادی ۵,۰۷۷,۹۰۲ ۳۰٪ ۰.۴٪ (هر ۲۳۲ نفر، یک نفر)
طرح جوانی جمعیت ۵۰۰,۴۳۷ ۵۰٪ ۷.۳٪ (هر ۱۴ نفر، یک نفر)
طرح نوسازی خودروهای فرسوده ۷۷,۲۹۵ ۲۰٪ ۱۸.۹٪ (هر ۵ نفر، یک نفر)

جزییات آماری این طرح

طبق آمار، تعداد شرکت‌کنندگان عادی در این طرح ۵میلیون و ۷۷۷ هزار و ۹۰۲ نفر است، اما تنها ۲۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه به این دسته اختصاص داده شده است. این بدان معناست که شانس برنده شدن برای هر فرد عادی تنها ۰.۴ درصد است؛ یا به عبارت دیگر، از میان هر ۲۳۲ نفر، یک نفر موفق به خرید خودرو می‌شود.

در مقابل، برای مادران دارای دو فرزند و بیشتر که مشمول طرح جوانی جمعیت هستند، شانس خرید خودرو بسیار بالاتر است. طبق آمار رسمی، ۵۰۰ هزار و ۴۳۷ نفر در این گروه ثبت‌نام کرده‌اند و ۵۰ درصد از خودروهای عرضه شده به آن‌ها اختصاص یافته است. این آمار نشان می‌دهد که شانس برنده شدن برای این گروه ۷.۳ درصد است؛ یعنی از میان هر ۱۴ نفر، یک نفر موفق به خرید خودرو می‌شود.

کمترین تعداد متقاضیان مربوط به طرح نوسازی خودروهای فرسوده است که ۷۷ هزار و ۲۹۵ نفر را شامل می‌شود. سهم ۲۰ درصدی این گروه برابر با ۱۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو است، و شانس برنده شدن برای این گروه به ۱۸.۹ درصد می‌رسد؛ به عبارتی، از میان هر پنج نفر، یک نفر موفق به خرید خودرو می‌شود که بالاترین شانس میان همه گروه‌ها است.

دلایل کاهش استقبال از طرح اسقاط خودرو

با وجود شانس بالای مشمولان طرح نوسازی خودروهای فرسوده برای خرید، استقبال کمی از این طرح شده است. دلیل عمده آن، افزایش قیمت خودروهای نو و هزینه‌های اسقاط خودرو است که انگیزه کافی برای دارندگان خودروهای فرسوده برای جایگزینی خودروهای قدیمی خود ایجاد نمی‌کند.

تحلیل دلایل افزایش تعداد متقاضیان در گروه عادی

در نقطه مقابل، تعداد متقاضیان عادی در این دوره به شدت افزایش یافته است. دو عامل اصلی موجب این افزایش هستند:

حذف شرط بلوکه کردن پول برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی، که ثبت‌نام را برای افراد بدون هزینه اولیه امکان‌پذیر کرده است.

افزایش اختلاف قیمت خودروهای کارخانه‌ای و بازار آزاد به دنبال موج تورمی اخیر، که انگیزه مالی بیشتری برای شرکت در قرعه‌کشی ایجاد کرده است.

این دو عامل، بار دیگر موجب افزایش رانت خودرویی و استقبال گسترده‌تر از طرح‌های فروش کارخانه شده‌اند.

تبلیغات
تبلیغات
وبگردی
    تبلیغات
    ارسال نظر