رسوایی دریافت پول اضافی توسط ایرانخودرو/ حقیقت چیست؟
اقتصاد ایرانی: مدیر عملیات فروش ایرانخودرو اعلام کرد دریافت مبالغ اضافی از مشتریان بر اساس الزامات قانونی، استانداردهای اجباری و قوانین مالیاتی صورت گرفته و این مبالغ به مراجع قانونی پرداخت میشود.

رسوایی دریافت پول اضافی توسط شرکت ایرانخودرو اخیراً خبرساز شده است. در این خصوص کیوان پناهی، مدیر عملیات فروش ایرانخودرو، توضیحاتی ارائه کرده که به بررسی دقیقتر این موضوع میپردازیم.
دریافت مابهالتفاوت هزینهها؛ ادعای شرکت ایرانخودرو
کیوان پناهی با اشاره به موضوع دریافت مابهالتفاوت از مشتریان، بیان داشت که این مبالغ بر اساس الزامات استانداردهای اجباری و قوانین مالیاتی و مطابق قراردادهای منعقد شده با مشتریان دریافت شدهاند. همچنین، وی تأکید کرد که اجرای این قوانین از سوی ایرانخودرو الزامی بوده و شرکت موظف به انتقال این هزینهها به مراجع قانونی است؛ بدین معنا که خودروساز از این دریافتها بهره مالی نمیبرد.
علت دریافت هزینه اضافی از مشتریان خودروهای خاص
پناهی در ادامه دلایل دریافت مبالغ اضافی از مشتریانی که محصولات خاصی نظیر پژو 207 با موتور TU5 را خریداری کرده بودند، توضیح داد. طبق گفته او، موتور این خودروها به نسخه ارتقاءیافته TU5P مجهز شده که از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) برخوردار است. این ارتقاء، مزایایی همچون کاهش مصرف سوخت، افزایش توان و گشتاور، کاهش اصطکاک و کاهش اثرات زیستمحیطی را به همراه دارد. به دلیل این تغییرات، سازنده موظف به اخذ هزینه اضافی براساس قوانین موجود شده است.
تاکید بر عدم افزایش قیمت برای خودروی سورن
مدیر عملیات فروش ایرانخودرو همچنین در رابطه با خودروی سورن پلاس دوگانهسوز توضیح داد که هیچ افزایش قیمتی برای این مدل اعمال نشده است. وی اظهار داشت که مبلغ دریافتشده، فقط مربوط به مالیات سبز (ماده 28) بوده و نه هیچ هزینه دیگری.
مدل خودرو نوع ارتقاء هزینه دریافتی علت دریافت هزینهپژو 207 | موتور TU5 به TU5P | مابهالتفاوت | افزایش تکنولوژی موتور (VVT) |
سورن پلاس | بدون ارتقاء | مالیات سبز | الزامات ماده 28 قانون مالیاتی |
تحلیل و بررسی موضوع
این رویداد سوالات بسیاری را برای مشتریان و کارشناسان صنعت خودرو ایجاد کرده است. بسیاری بر این باورند که شرکتهای خودروسازی باید پیش از اعمال هزینههای اضافی، به طرق مختلف مشتریان را مطلع سازند تا از بروز چنین چالشهایی جلوگیری شود. شفافیت بیشتر در اطلاعرسانی و ارائه توضیحات دقیق میتواند اعتماد مشتریان به این شرکتها را افزایش دهد.
از سوی دیگر، تغییرات تکنولوژیکی مانند استفاده از سیستم VVT و کاهش اثرات زیستمحیطی، نشاندهنده حرکت صنعت خودرو به سمت پیشرفت و تطابق با استانداردهای جهانی است، که امری مثبت ارزیابی میشود. اما سوال اصلی این است که آیا این هزینههای اضافی باید مستقیماً بر دوش مشتری قرار گیرد؟ یا نیاز است که خودروسازان و مراجع قانونی راهکارهای دیگری برای مقابله با افزایش هزینهها پیدا کنند؟