فاجعه در بازار موبایل ایران/ چه اتفاقی افتاده است؟
اقتصاد ایرانی: بازار موبایل ایران در سال 1403 با افت 12.5 درصدی واردات، رشد 139 درصدی تولید داخلی و تثبیت سهم سه برند بزرگ سامسونگ، شیائومی و اپل، شاهد تغییرات قابلتوجهی بوده و شیائومی جایگاه خود را بیشازپیش تقویت کرده است.

افت واردات موبایل؛ کاهش ۱۲.۵ درصدی
تعداد واردات موبایل در ایران از 15.7 میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۲ به 13.7 میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۳ کاهش یافت. این کاهش ۱۲.۵ درصدی نشاندهنده تغییراتی در سیاستهای وارداتی و همچنین تقاضای بازار است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
رشد چشمگیر تولید داخلی؛ جهش ۱۳۹ درصدی
در مقابل کاهش واردات، تولید موبایل داخلی در ایران رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. عدد تولید از ۶۵۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲ به ۱.۵ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است. این رشد ۱۳۹ درصدی نشاندهنده تمرکز روی توسعه تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات است.
سهم بازار برندها در ایران
بررسی سهم بازار برندهای موبایل نشان میدهد که ۸۲ درصد بازار در سال ۱۴۰۳ تحت سلطه سه برند بزرگ قرار گرفت:
برند درصد سهم بازارسامسونگ | ۳۹ درصد |
شیائومی | ۳۵ درصد |
اپل | ۸ درصد |
شیائومی؛ رشد چشمگیر در بازار موبایل ایران
شیائومی با عملکرد خیرهکننده خود توانسته جایگاه خود را بهصورت چشمگیری تثبیت کند. رشد این برند در سال ۱۴۰۳ نشان میدهد که کاربران ایرانی بیش از گذشته به محصولات این شرکت اعتماد دارند و به انتخاب آن روی آوردهاند.
تحلیل و نتایج
با توجه به آمارها، ایران در حال تجربه تغییراتی بنیادی در بازار موبایل خود است. از یک سو تمرکز بر تولید داخلی موجب کاهش وابستگی به واردات شده و از سوی دیگر برندهای محبوبی مانند شیائومی، سامسونگ و اپل جایگاه خود را در بازار تثبیت کردهاند. این تغییرات میتواند نشاندهنده تغییرات در نیازها و ترجیحات مصرفکنندگان و سیاستهای اقتصادی کشور باشد