مظنه عجیب و باور نکردنی قیمت مسکن در تهران!
اقتصادایرانی: میانگین قیمت مسکن در تهران به ۱۲۳ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسید؛ واحدهای نوساز و میانمتراژ بیشترین سهم را در آگهیهای اخیر دارند.
براساس اطلاعات بهدستآمده از آگهیهای مسکن در تهران، در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۴ میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به رقم ۱۲۳ میلیون تومان رسیده است.
تورم مسکن و تغییر در عرضه
این رقم، علاوه بر نشان دادن تأثیر تورم بر بازار مسکن، بیانگر تغییر الگوی عرضه در این حوزه نیز است. بررسیها نشان میدهد عمده آگهیهای منتشرشده در این زمان مربوط به واحدهای نوساز و کوچکمتراژ بوده است.
توزیع آگهیها بر اساس سن بنا
طبقهبندی آگهیها بر اساس سن بنا نشان میدهد که املاک نوساز و کمسن بیشترین سهم را از بازار به خود اختصاص دادهاند. واحدهای ۰ تا ۵ سال با ثبت ۳۵۲۵ آگهی در صدر قرار دارند که ناشی از افزایش ساختوساز در سالهای گذشته است.
رتبه دوم به املاک ۶ تا ۱۰ سال با ۱۸۸۰ آگهی اختصاص دارد که همچنان نشاندهنده حضور قوی واحدهای نسبتاً جدید در بازار است. پس از آن، املاک با عمر ۱۶ تا ۲۰ سال (۱۷۰۷ آگهی) و واحدهای بالای ۲۰ سال (۱۵۳۱ آگهی) سهم قابلتوجهی را در اختیار دارند.
اگرچه این دسته از املاک از نظر ظاهری فرسودهتر محسوب میشوند، اما همچنان تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد. این تمایل میتواند ناشی از موقعیت مکانی مناسب یا امکان بازسازی این واحدها باشد.
کمترین تعداد آگهیها مربوط به املاک ۱۱ تا ۱۵ سال است که تنها ۱۵۰۸ مورد را شامل میشود. در مجموع، ۴۲ درصد از کل آگهیها مربوط به املاک ۰ تا ۵ سال بوده که سهم چشمگیری از بازار را نشان میدهد.
توزیع آگهیها بر اساس متراژ
تحلیل آمارها از نظر متراژ نیز الگوی ثابتی را نمایش میدهد. واحدهای کوچکمتراژ در میان آگهیها بیشترین سهم را دارند. گروه ۰ تا ۶۰ متر با سهم ۳۱.۲ درصدی در صدر قرار گرفته است، که این موضوع نشاندهنده افزایش تقاضا برای املاک ارزانقیمت و مناسب خانوادههای کوچک یا سرمایهگذاریهای کمهزینه است.
در رده بعد، واحدهای ۶۱ تا ۹۰ متر با سهم ۲۶.۷ درصدی قرار دارند. به این ترتیب، مجموع ۵۸ درصد از آگهیها به واحدهای زیر ۹۰ متر اختصاص دارد و این آمار، حرکت بازار به سمت واحدهای کوچک و میانمتراژ را تأیید میکند.
واحدهای ۹۱ تا ۱۳۰ متر نیز با سهم ۲۳.۱ درصدی بخش قابلتوجهی از بازار را در اختیار دارند و به نیاز خانوادههای متوسط پاسخ میدهند. در ادامه، واحدهای ۱۳۱ تا ۲۰۰ متر ۱۵ درصد آگهیها را تشکیل میدهند، و واحدهای بالای ۲۰۰ متر تنها با ۳.۹ درصد، کوچکترین بخش از بازار را شامل میشوند.
روندهای اصلی بازار مسکن
مطالعه این دادهها نشان میدهد که بازار مسکن تهران در این دوره به دو تغییر اصلی تمایل داشته است: اول، عرضه گسترده واحدهای نوساز و دوم، تمرکز ویژه بر واحدهای کوچکمتراژ. این روندها به احتمال زیاد نشاندهنده واکنش سازندگان و فروندگان به کاهش قدرت خرید مردم و همچنین انعکاس افزایش هزینههای ساختوساز هستند.
همچنین، آمارها نشان میدهند تقاضا برای خانههای کوچک و میانمتراژ بهویژه در مناطق پرجمعیت تهران نقش تعیینکنندهای در جهتدهی به این الگوهای عرضه داشته است.