ترانزیت ایران وارد مرحله جدیدی شد/ اتحاد تاریخی با ارمنستان و آذربایجان!
اقتصاد ایرانی: توسعه محور جلفا-کلاله به عنوان بزرگترین پروژه راهسازی منطقه ارس، ظرفیت ترانزیتی ایران در مرزهای شمالغربی با ارمنستان، آذربایجان و نخجوان را افزایش داده و نقش کلیدی در تقویت مبادلات تجاری و کریدورهای بینالمللی ایفا خواهد کرد."

توسعه زیرساختهای حملونقل بهویژه در مناطق مرزی، نه تنها بهعنوان عاملی برای ارتقای ایمنی جادهای و کاهش هزینههای جابهجایی مطرح است، بلکه نقشی محوری در تقویت مبادلات تجاری، افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقهای و تحقق اهداف توسعه پایدار ایفا میکند.
اهمیت محورهای شمالغربی در کریدورهای منطقهای
مرزهای شمالغربی ایران به دلیل مجاورت با کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و نخجوان، دارای جایگاه استراتژیکی در اتصال به کریدورهای بینالمللی هستند. بهبود و بهرهبرداری از مسیرهای جدید در این مناطق میتواند تأثیر چشمگیری بر رونق اقتصادی، اشتغالزایی و تقویت موقعیت ژئوپلیتیکی ایران داشته باشد.
پیگیری پروژه محور کلاله–جلفا
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل، با پیگیری کمیسیون عمران مجلس و هماهنگیهای انجام شده، موضوع افزایش سقف اعتبارات پروژه محور کلاله–جلفا در دستور کار قرار گرفته است. تاکنون حدود 2000 میلیارد تومان پرداخت شده اما برای تکمیل این محور، به حداقل 12 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.
هوشنگ بازوند اظهار داشت که سازمان برنامه و بودجه در حال تسریع تأمین مالی پروژه است. وی ادامه داد که عملیات اجرایی از کیلومتر صفر تا 58 در دست اجراست و با افزایش اعتبارات، پیمانکار از کیلومتر 58 تا 107 نیز با سرعت بیشتری وارد عمل خواهد شد. هدفگذاری این است که مدت زمان اجرای پروژه کاهش یافته و مسیر ترانزیتی جلفا-کلاله سریعتر به مرحله بهرهبرداری برسد.
مزایای بهرهبرداری کامل از محور جلفا-کلاله
بازوند در خصوص اهمیت این پروژه عنوان کرد: بهرهبرداری کامل از محور جلفا-کلاله علاوه بر ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات، ظرفیت ترانزیتی کشور را در مرز با ارمنستان، آذربایجان و نخجوان به شکل چشمگیری افزایش داده و نقشی کلیدی در توسعه پایدار منطقه خواهد داشت.
تحلیل تأثیرات اقتصادی و ژئوپلیتیکی پروژه
تکمیل این محور به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در شمالغرب کشور، میتواند گامی بزرگ در جهت ارتقای ایمنی جادهای، کاهش تصادفات و افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور باشد. این مهم علاوه بر تقویت جایگاه ایران در کریدورهای بینالمللی، سبب توسعه اقتصادی و پایداری منطقهای خواهد شد.
این پروژه بهعنوان بخشی از شبکه کریدورهای منطقهای، ایران را به یکی از مراکز اصلی ترانزیت منطقه تبدیل خواهد کرد. همچنین، با کاهش هزینههای لجستیکی، افزایش ایمنی و جذب سرمایهگذاری خارجی، نه تنها اقتصاد منطقه ارس را دگرگون میکند، بلکه جایگاه ژئوپلیتیکی ایران را در تجارت جهانی تقویت خواهد کرد.
بررسی میزان هزینه و پیشرفت پروژه
مرحله پروژه میزان انجام اعتبار مورد نیازکیلومتر صفر تا 58 | در حال اجرا | تأمین شده |
کیلومتر 58 تا 107 | پیمانکار در حال آمادهسازی | حداقل 12 هزار میلیارد تومان |
اهمیت ترکیب ظرفیتهای بینالمللی
ارتقای کریدورهای بینالمللی همچون کریدور شمال–جنوب میتواند به تسهیل ترانزیت کالا و افزایش سهم ایران در مبادلات تجاری جهانی کمک کند. پشتوانه این مسیرها هنوز اسیر بروکراسیهای پیچیده مرزی است و باید تلاشهای بیشتری در این زمینه صورت گیرد.