خبر عجیب: دولت از حذف سهمیه بنزین عقبنشینی کرد!
اقتصادایرانی: دولت در تصمیمی تازه و به دنبال نگرانی مالکان خودروهای وارداتی با موتور کمتر از ۱۳۰۰ سیسی، اعلام کرد که سهمیه بنزین یارانهای این خودروها همچنان حفظ خواهد شد؛ خودروهایی مانند رنو کپچر و کیا پیکانتو از جمله مشمولان این تصمیم هستند.
بر اساس گزارشهای رسمی منتشر شده از کارگروه اصلاح قیمت سوخت در جایگاهها، سهمیه بنزین با نرخهای ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی برای خودروهای وارداتی که دارای حجم موتور کمتر از ۱۳۰۰ سیسی هستند، همچنان پابرجا خواهد بود. این خبر نگرانیهای بسیاری از مالکان این خودروها را که پیشتر بابت حذف احتمالی سهمیه سوخت یارانهای برانگیخته شده بود، کاهش داده است.
خودروهای تحت پوشش سهمیه سوخت یارانهای
خودروهای وارداتی با حجم موتور کمتر از ۱۳۰۰ سیسی، معمولاً به دلیل طراحی فنی کارآمد و بهرهگیری از فناوریهای مدرن جزو دسته خودروهای کممصرف محسوب میشوند. از جمله این مدلها میتوان به «رنو کپچر»، «تویوتا کرولا»، «میتسوبیشی میراژ»، «کیا پیکانتو»، «هیوندای i۱۰» و «سوزوکی سوئیفت» اشاره کرد. این خودروها نه تنها مصرف سوخت پایینتری دارند، بلکه بهرهمندی از سهمیه یارانهای بنزین میتواند به کاهش هزینههای مالکیت آنها کمک شایانی کند.
تصمیم تازه دولت درباره سهمیه بنزین خودروهای وارداتی
در گذشته دولت اعلام کرده بود که سهمیه سوخت یارانهای برای تمامی خودروهای وارداتی حذف خواهد شد. این تصمیم اعتراضات زیادی را از سوی مالکان خودروها و همچنین متخصصان صنعت خودرو برانگیخت. با بررسیهای جامعتر و ارزیابی دقیقتر معیارهایی مانند حجم موتور و الگوی مصرف سوخت، کارگروه مسوول به این نتیجه رسید که برای خودروهای کممصرف وارداتی استثنا قائل شده و سهمیه یارانهای را حفظ کند تا اهداف مربوط به مدیریت مصرف سوخت و حمایت از مصرفکنندگان بهطور همزمان تأمین شود.
تاثیر تصمیم جدید بر بازار خودرو و مالکان
این تصمیم نه تنها خیال مالکان کنونی این نوع خودروها را راحت میکند، بلکه ممکن است تأثیر مثبتی بر بازار خودروهای دستدوم وارداتی کممصرف نیز داشته باشد. با وجود چالشهایی که در زمینه مدیریت مصرف سوخت وجود دارد، حفظ سهمیه سوخت برای این خودروها حرکتی منطقی است که میتواند استفاده از وسایل نقلیه کممصرف و کارآمدتر را در کشور تشویق کند.