بحران مالی در کمین سایپا و ایران خودرو!
اقتصاد ایرانی: بحران تولید و فروش به صنعت خودرو رسید؛ خودروسازان بزرگ کشور از جمله سایپا و ایرانخودرو، با کاهش ۱۷.۵ درصدی تولید طی چهار ماه نخست سال روبهرو شدهاند که نشاندهنده شرایط نگرانکننده در بازار خودرو و قطعات است.

براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی، آمار تولید و فروش در بخش صنعت و معدن کشور دچار افت قابل توجهی شده است. در تیرماه گذشته، شاخص تولید و فروش این بخش بهترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشهایی به میزان ۱۰.۸% و ۳.۳% را نشان دادهاند. با این حال، نسبت به خرداد همین سال، شاخص تولید کاهش ۳.۲% و شاخص فروش افزایش ۴.۷% را تجربه کرده است.
افت شدید در شاخص فعالیت خودرو و قطعات
به استناد این گزارش، فعالیت در بخش خودرو و قطعات وضعیت نامساعدتری را نشان میدهد. در این ماه، شاخص تولید در این حوزه به نسبت تیر ماه سال گذشته با کاهش ۱۵.۸% و شاخص فروش با افت ۲۴% مواجه بوده است. همچنین تولید و فروش شرکتهای صنعتی بورسمحور این حوزه نیز نسبت به تیر ماه سال قبل به ترتیب کاهش ۱۵.۸% و کاهش ۴.۴% را تجربه کردهاند. سایر زیربخشهای این حوزه همچون «قطعات» نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل عملکرد ضعیفتری داشتهاند.
کاهش تولید خودروهای سنگین مستثنی شد
گزارش همچنین اشاره میکند، تنها شاخص تولید در زیربخش خودروهای سنگین روند افزایشی داشته است، اما باقی بخشهای مرتبط افت محسوسی را ثبت کردهاند.
نگاهی به گزارش سازمان بورس
برخلاف آمار ارائهشده توسط مرکز پژوهشهای مجلس، سه خودروساز بزرگ کشور همچنان در سطح تولید، بارقهای از رشد محدود داشتهاند. نمودار رشد ۶.۵ درصدی تیراژ خودروهای سواری در تیرماه نشان میدهد که این افزایش تولید، نه به واسطه بهبود، بلکه نتیجه رکود شدیدی است که در خرداد ماه ثبت شده بود. در حقیقت خرداد ماه، ضعیفترین ماه تولید در یک سال اخیر بوده است، مطابق آماری که توسط اتاق بازرگانی ایران ارائه شده، تیرماه تنها یک خروج موقتی از این وضعیت رکود بوده است.
عوامل بحرانساز در خودروسازی
عوامل مختلفی در این افت چشمگیر نقش دارند. از جمله، میتوان به بلاتکلیفی در تعیین قیمت خودرو که تنش میان سیاستگذاران اقتصادی و بخش صنعت خودرو را تشدید کرده اشاره کرد. همچنین قطعی برقهای مکرر و مشکلات مربوط به ارز از دیگر دلایل این بحران اقتصادی در صنعت خودرو کشور بهشمار میروند.