خفگی در دروازه جنوبی

ناداو راپاپورت / گزارشگر میدل ایست آی

خفگی در دروازه جنوبی

بندر ایلات اسرائیل، به‌دلیل کاهش شدید درآمد ناشی از حملات گروه یمنی حوثی‌ها و مسدود شدن حساب‌های بانکی به علت بدهی‌های مالیاتی، از روز یکشنبه ۲۹ تیرماه تعطیل شد؛ این تعطیلی ضربه بزرگی به اقتصاد اسرائیل محسوب می‌شود.

گزارش را در ادامه بخوانید:

در نتیجه، اطلاعیه‌‌‌ای از اداره کشتیرانی و بنادر دریافت شده است که نشان می‌دهد بندر ایلات از یکشنبه تعطیل و تمام فعالیت‌‌‌ها را متوقف کرد. درآمد بندر ایلات در سال ۲۰۲۴ به تنها ۴۲میلیون شِکِل (۱۲.۵میلیون دلار) کاهش یافت که تقریبا ۸۰‌درصد نسبت به ۲۱۲میلیون شِکِل (۶۳میلیون دلار) در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است (البته پس از اینکه کشتی‌‌‌ها به بنادر مدیترانه‌‌‌ای اشدود و حیفا منتقل شدند). منابع در بندر به کالکالیست گفتند که این تعطیلی «نمادی از پیروزی حوثی‌‌‌ها و ضرری برای اقتصاد اسرائیل»  خواهد بود.

انصارالله یمن حمله به اسرائیل و کشتی‌‌‌های حمل‌ونقل به مقصد اسرائیل در منطقه دریای سرخ را در اعتراض به سیاست‌‌‌های اسرائیل در جنگ غزه آغاز کرد. اودد فورر، نماینده مجلس اسرائیل از حزب راست‌‌‌گرای «اسرائیل خانه ما»، به «میدل ایست آی» گفت که تعطیلی بندر «نشان شرمساری برای اسرائیل» است. به گفته فورر که رئیس کمیته تقویت و توسعه نقب و جلیل در کنست است، دولت «نتوانسته تهدید مسیرهای کشتیرانی به ایلات را از بین ببرد، به طوری که در عمل دروازه تجاری جنوبی اسرائیل خفه  شده است».

فورر گفت: «ماه‌‌‌ها بود که ما در مورد فروپاشی بندر ایلات به دلیل عدم‌مقابله با تهدیدهای حوثی‌‌‌ها هشدار می‌‌‌دادیم. به جای اقدام قاطع برای باز نگه داشتن خطوط کشتیرانی و اجرای سیاست حمایت، دولت به بندر اجازه داد... بی‌‌‌سروصدا فرو ریزد. هر روزی که می‌‌‌گذرد، آسیب بیشتری به محیط پیرامون، اقتصاد و حاکمیت وارد می‌شود.» تجارت اصلی که قبل از جنگ برای بندر سود به دنبال می‌آورد، همانا تخلیه خودروهای جدید ورودی به اسرائیل بود. طبق داده‌‌‌های وزارت حمل‌ونقل اسرائیل، در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۵۰‌هزار خودرو در بندر تخلیه و ۱۳۴ کشتی پهلو گرفتند. در سال ۲۰۲۴، هیچ خودرویی تخلیه نشد و تعداد کشتی‌‌‌های پهلو گرفته در آنجا به ۶۴ کاهش یافت. تا ماه مه ۲۰۲۵، تنها شش کشتی در طول سال در بندر پهلو گرفتند.

ماه گذشته (ژوئن ۲۰۲۵)، دولت کمک مالی ۱۵میلیون‌شِکِلی (۴.۵میلیون دلار) برای بندر تصویب کرد تا بدهی‌‌‌های انباشته‌شده از ابتدای جنگ را پوشش دهد، زیرا بندر به عنوان یک «دارایی ملی استراتژیک» تعریف شده بود. اما منابعی در بندر به کالکالیست گفتند که دولت حمایت کافی از آنها نکرده است. به گفته مقامات بندر، دولت انتظار داشت که یک شرکت خصوصی «به مدت یک سال و هشت ماه به‌تنهایی دوام بیاورد». یک منبع بندری به کالکالیست گفت: «آنها ما را به دام انداختند. این وحشتناک است، این یک پیروزی برای حوثی‌‌‌ها در جنگ علیه ایلات و اقتصاد اسرائیل است.» در نتیجه خسارات مالی، مقامات بندری اعلام کردند که مجبور شده‌‌‌اند ده‌‌‌ها کارگر را اخراج کنند. رئیس اتحادیه کارگران بندر ماه گذشته (ژوئن ۲۰۲۵) گفت: «ما ۱۱۳ کارگر داشتیم؛ امروز ۴۷ نفر باقی مانده‌‌‌اند. کارگرانی بدون دستمزد و بدون مزایای بیکاری وجود دارند.»

 

 
وبگردی
    ارسال نظر