معرفی رسمی پارس خودرو P90/ جایگزین تندر 90 با تصاویر جذاب
اقتصاد ایرانی: بعد از مدتها انتظار، شرکت پارس خودرو با معرفی رسمی سدان P90 و انتشار کاتالوگ آن، جانشین ایرانی تندر 90 را رونمایی کرد؛ محصولی که با طراحی آشنا و قابلیتهای فنی برجسته، بهدنبال احیای جایگاه خودروهای اقتصادی و قابلاعتماد در بازار ایران است.

طراحی؛ آشنایی در کالبدی جدید
در اولین نگاه، پارس خودرو P90 به وضوح هویت خود را به عنوان نسخهای تکاملیافته از تندر 90 (داچیا لوگان نسل اول) به نمایش میگذارد. تغییرات بنیادی در طراحی دیده نمیشود و شاکله اصلی بدنه، خطوط جانبی و فرم کلی اتاق بدون تغییر باقی مانده است؛ این موضوع همچنان یادآور طراحی کاربردی و به دور از هیجان محصول اصلی رنو است. این تصمیم استراتژیک باعث کاهش هزینههای توسعه و تولید میشود و در عین حال، حفظ ویژگیهای کلیدی مانند سقف بلند و فضای داخلی وسیع را تضمین میکند؛ عواملی که از دلایل اصلی محبوبیت نسل قبلی بودند.
با این حال، تیم طراحی پارس خودرو تلاش کرده است تا با اعمال تغییراتی در بخشهای جلو و عقب، چهرهای مدرنتر و متمایز برای P90 خلق کند. بیشترین تغییرات در نمای جلو دیده میشود؛ جایی که سپر کاملاً جدید با ورودیهای هوای بزرگتر، چراغهای بازطراحی شده مجهز به روشنایی روز (Daylight) و یک جلوپنجره تازه، ظاهری بهروزتر ایجاد کردهاند. در نمای عقب نیز گرافیک داخلی چراغها تغییر کرده و طراحی سپر متفاوت است تا هماهنگی بیشتری با نمای جلو داشته باشد.
مشخصات فنی؛ قلب تپنده ME16 و چالشهای پلتفرم
تفاوت اصلی P90 با نسل قبلی خود، زیر کاپوت نمایان میشود. پارس خودرو برای قوای محرکه این سدان به سراغ پیشرانه ME16 رفته است. این موتور 1.6 لیتری (1587 سیسی) 16 سوپاپ که نسخه ایرانیزهشده پیشرانه EC5 گروه پژو-سیتروئن است، شباهتهای زیادی با پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو دارد. موتور ME16 پیشتر در خودروهایی مانند شاهین پلاس استفاده شده و توان تولید 111 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه و گشتاور 145 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه را دارد. همچنین، بهرهگیری از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها (VVT) باعث میشود این موتور نسبت به موتور K4M تندر 90 قدیمی، مصرف سوخت بهتری داشته و عملکرد روانتری در دورهای مختلف ارائه دهد. انتقال قدرت در فاز اول تولید، با یک جعبهدنده 5 سرعته دستی انجام میشود.
پلتفرم P90 همچنان بر بنیان مستحکم B0 رنو استوار است. سیستم تعلیق جلوی مکفرسون و تعلیق عقب نیمهمستقل پیچشی (Torsion Beam) به دلیل مقاومت بالا در جادههای ایران، همچنان مورد تحسین قرار گرفته است. اما استفاده از ترمزهای کاسهای در چرخهای عقب، به عنوان یک تصمیم برای کاهش هزینههای تولید، یکی از نکات بحثبرانگیز این خودرو محسوب میشود. این مسئله ممکن است عملکرد ترمزگیری خودرو در شرایط حساس را تحت تأثیر قرار دهد.

امکانات و جایگاه در بازار؛ تلاشی برای رقابت در بخش اقتصادی
پارس خودرو تلاش کرده است با افزودن امکانات رفاهی و ایمنی مدرن، P90 را از نسل قبلی متمایز کند و آن را به گزینهای رقابتی در بازار خودروهای اقتصادی تبدیل نماید. این خودرو مطابق با استانداردهای ۸۵ گانه، به تجهیزات مناسبی مجهز شده که شامل:
- ایمنی: دو کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی ترمز (BAS)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS).
- رفاهی: نمایشگر لمسی 7 اینچی، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، فرمان کمکی برقی (EPS)، چراغهای روشنایی روز (Daylight)، سیستم روشن شدن خودکار چراغها (Auto Light)، شیشههای دودی عقب و آینههای جانبی با تنظیم برقی.
با این ویژگیها، P90 مستقیماً با خودروهایی مانند سورن پلاس ایران خودرو و شاهین سایپا رقابت خواهد کرد. نقطه قوت اصلی این خودرو، دوام، فضای جادار کابین و قابلیت اطمینان فنی پلتفرم B0 است که با یک پیشرانه مدرن ترکیب شده است. با این حال، چالش اصلی آن، طراحی ظاهری و داخلی است که همچنان حس یک خودروی قدیمی را منتقل میکند و میتواند مانع از جلب نظر مشتریان جوانتر شود. موفقیت این خودرو به عواملی مانند حفظ کیفیت مونتاژ و اعمال یک قیمتگذاری منطقی در زمان عرضه بستگی خواهد داشت.
کاتالوگ پارس خودرو P90
