ضربه سنگین مجلس به دلالان خودرو

اقتصاد ایرانی: بازار پرنوسان خودرو بالاخره زیر تیغ قانون رفت. طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، با هدف مقابله با سوداگری، پولشویی و بی‌ثباتی قیمتی، از سوی مجلس کلید خورده و قرار است دلالی را پرریسک‌تر از همیشه کند.

ضربه سنگین مجلس به دلالان خودرو

در شرایطی که بازار خودرو در ایران به یکی از بسترهای اصلی سودجویی و نوسان‌گیری تبدیل شده، مجلس با هدف مهار سوداگری و ایجاد عدالت اقتصادی، طرحی مهم و اثرگذار را تصویب کرده است: مالیات بر عایدی سرمایه خودرو. این طرح که با همکاری نزدیک دولت و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تهیه شده، قرار است سازوکار مالیاتی تازه‌ای را برای سود حاصل از خرید و فروش خودروهایی که مازاد بر مصرف شخصی هستند، به اجرا درآورد.

هدف طرح: کنترل سوداگری و برقراری عدالت مالیاتی

بر اساس این طرح، اشخاصی که اقدام به خرید خودرو (به‌ویژه از مسیر طرح فروش یکپارچه) کرده و آن را پیش از یک بازه زمانی مشخص بفروشند، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خواهند شد. در حقیقت، هرچه مدت زمان نگهداری خودرو کمتر باشد، میزان مالیات بیشتری نیز بر سود حاصل از فروش آن تعلق خواهد گرفت.

نرخ مالیات چگونه محاسبه می‌شود؟

طرح مالیاتی مجلس برای خودروها، پلکانی و زمان‌محور است:

    نگهداری کمتر از یک سال: مشمول ۳۰٪ مالیات از سود فروش

    نگهداری بین یک تا دو سال: مشمول ۲۰٪ مالیات

    نگهداری بین دو تا سه سال: مشمول ۱۰٪ مالیات

    نگهداری بیش از سه سال: معاف از مالیات

به‌عنوان مثال، اگر خودرویی به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان از طرح فروش یکپارچه خریداری و ظرف شش ماه با قیمت ۷۰۰ میلیون فروخته شود، ۲۰۰ میلیون تومان سود حاصل شده که ۳۰٪ آن معادل ۶۰ میلیون تومان، به‌عنوان مالیات باید به دولت پرداخت شود.

چه کسانی مشمول مالیات نمی‌شوند؟

بر اساس مفاد این طرح، خودروهایی که برای مصرف شخصی خریداری شده و در تملک تنها خودرو فرد هستند، از پرداخت مالیات معاف‌اند. اما در صورتی که فرد مالک چند خودرو باشد یا خودرو را زودتر از موعد مشخص بفروشد، به‌عنوان دارایی سرمایه‌ای و سوداگرانه شناسایی می‌شود و مشمول مالیات خواهد شد.

بازتاب در بازار و تاثیر بر قیمت‌ها

با اجرای این قانون، بسیاری از دلالان که با هدف کسب سودهای کلان وارد بازار خودرو شده بودند، انگیزه خود را از دست خواهند داد. به باور کارشناسان، اجرای این طرح می‌تواند منجر به کاهش تقاضای کاذب، تثبیت قیمت‌ها، و خروج سرمایه‌های غیرمولد از بازار خودرو شود.

همچنین با کاهش امکان سوداگری، خودروهای بیشتری به‌دست مصرف‌کنندگان واقعی خواهد رسید؛ امری که در نهایت به کاهش فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار کمک می‌کند.

دلیل تمرکز مجلس بر خودروهای طرح فروش یکپارچه

یکی از مهم‌ترین دلایل مجلس برای ورود به این موضوع، سودهای بادآورده‌ای است که برخی افراد از محل فروش خودروهای طرح یکپارچه به‌دست آورده‌اند. خرید با نرخ دولتی و فروش با قیمت آزاد، شکاف قیمتی میلیونی ایجاد کرده و زمینه را برای تبدیل خودرو به ابزار سوداگری فراهم کرده است.

وبگردی
    ارسال نظر