صدای زن دوردست پرده از رازهای کنسرت علیرضا قربانی برداشت!
اقتصاد ایرانی : نگین گودرزی، خواننده موسیقی کلاسیک غربی، با هنرنمایی بهعنوان همخوان در تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی، توجه گسترده مخاطبان را به صدای منحصربهفرد خود جلب کرده و تجربهای متفاوت در موسیقی ایرانی رقم زده است.

روابط دوستانه در گروه علیرضا قربانی
نگین گودرزی، یکی از همخوانان تور کنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی، درباره آغاز این همکاری توضیح داد: اولین همکاری ما به سال ۱۳۹۸ بازمیگردد، اما با ورود دوره کرونا این روند متوقف شد. با این حال ارتباطمان ادامه داشت و امسال این فرصت دوباره پدید آمد.
او اضافه کرد: همچنین تجربههای ضبط استودیویی در چند اثر علیرضا قربانی را داشتم که حسام ناصری آهنگساز آنها بوده است و از نتیجه کار رضایت داشتند.
نگین گودرزی در ادامه درباره حال و هوای گروه گفت: فضای این گروه بسیار دوستانه و در عین حال کاملاً حرفهای است. حسام ناصری در انتخاب اعضای گروه بسیار دقیق عمل میکند و تاکید دارد که علاوه بر مهارت، سواد موسیقایی و توانایی، ارتباط دوستانه و صمیمانه بین اعضا مهم است. این شیوه مدیریت باعث ایجاد حس خوبی میان همه اعضا میشود.
تجربهای متفاوت در مقابل جمعیت ۸ هزار نفری
این هنرمند درباره اجرا مقابل جمعیت چشمگیر هر شب تور کنسرتها افزود: مواجهه با انرژی ۸ هزار نفر تجربهای بسیار خاص است. احساس میکنم این انرژی گویی چند برابر میشود و تاثیر بینظیری ایجاد میکند. کنسرتهایی که قبلاً در ایوان عطار کاخ سعدآباد برگزار کردیم، خیلی کوچکتر بودند، اما این بار شرایط کاملاً متفاوت، حرفهایتر و هیجانانگیزتر است.
او ادامه داد: سازهای که برای اجرا طراحی شده به گونهای است که ما روی استیج احساس نمیکنیم با چنین جمعیتی بزرگ روبهرو هستیم. مردم به یکدیگر نزدیکاند و چیدمان صندلیها به گونهای نیست که موجب اضطراب شود. این امر باعث شده دیدگاه همه تماشاگران عالی باشد و هر کسی در هر گوشهای از سالن، به یک اندازه از اجرا لذت ببرد.
نقش و جایگاه همخوان در اجرا
نگین گودرزی در توضیح نقش خود به عنوان همخوان گفت: پوزیشن همخوان در قطعات بسیار مهم و تاثیرگذار است. این حضور نه تنها برای نمایش قدرت نیست، بلکه هدف داشتن یک سولیست سوپرانو بوده که همانند یک شخصیت در یک تئاتر عمل میکند. صدای زن در این پروژه نقش خود را به عنوان کاراکتری مستقل ایفا میکند و فقط یک همخوانی ساده نیست.
او همچنین تاکید کرد که این نقش کمتر به کلمات وابسته است. او اضافه کرد: من و حسام ناصری بدون هماهنگی قبلی به این نتیجه رسیدیم که اگر بر کلمات تمرکز کنیم، این نقش به یک همخوانی سایهوار تبدیل میشود. خط سوپرانویی که طراحی شده مثل شخصیت مستقلی عمل میکند که به مفهومی خاص در قطعات میافزاید.
این هنرمند جوان ادامه داد: حضور من در پروژه به عنوان بخشی کوچک از طرحی بزرگ برایم بسیار ارزشمند است. حس میکنم به اندازه کافی دیده میشوم و در قطعاتی قرار دارم که برای روایت زنانگی و صدای زن ضروری و مناسب هستند. مثالهایی چون قطعه «مرا ببخش» و «۱۱ ماه و ۲۹ روز و چند هزار ساعت» نشانگر این مفهوم هستند: صدایی از دور که داستانی عمیق و تاثیرگذار را بازگو میکند.
او افزود: این قطعات بهگونهای طراحی شدهاند که هر شنونده میتواند بخشهایی از روایت را مطابق تعبیر خود درک کند و حس و ارتباط خاصی با موسیقی برقرار کند.
نگین گودرزی اظهار کرد: تعداد زیادی از افراد واکنشهای مثبتی به اجراها نشان دادهاند و در فضای مجازی از صدای زنانه و خاص من به عنوان «صدای بهشتی» یاد کردهاند. این بازخوردها تاکید بر جذابیت صدای محو و لطیف زنانهای است که به مفهوم کلی قطعات افزوده شده است.
جاذبههای موسیقی کلاسیک غربی در فرهنگ ایرانی
نگین گودرزی درباره سبک موسیقی خود گفت: آواز کلاسیک غربی که درس آن را فراگرفتهام، ریشهای در فرهنگ ایرانی ندارد و از موسیقی اروپایی قدیم آمده است. اما با وجود این، جذابیتهای آن برای مخاطب ایرانی چشمگیر بوده است. موسیقی کلاسیک غربی، که شاید در جریان زندگی روزمره مخاطب نباشد، به شیوهای جدید و تاثیرگذار ارائه شده و به شنوندگان نزدیکتر شده است.
او ادامه داد: افراد زیادی پیش از من این مسیر را هموار کردهاند و موسیقی کلاسیک غربی را به ایرانیان معرفی کردهاند. با این حال برای مخاطبان جالب است که این موسیقی با تمام پیچیدگیهایش اینقدر ملموس و جذاب شده است.
گودرزی در پایان گفت: نتهایی که در اجرا میخوانم شاید از لحاظ تکنیکی چندان سخت نباشند، اما پیچیدگی و جدید بودن آنها برای مخاطبان بسیار جذاب است. اجرای این موسیقی به شکلی که حس کسالتبار گذشته را کنار گذاشته، تجربهای نوین و دلنشین به همراه دارد.